Aranka - Kolarčíková manželka
Aranka - Kolarčíková manželka

Mnohé recepty na jedlá mi poskytli Mária Stajančová  a Anna Bednárová, rod. Pažinová z Fintíc, predtým ešte moja matka, keď som býval v Šariši.

Tetka Stajančová z Fintíc
Tetka Stajančová z Fintíc

Nás zaujíma kuchyňa a príprava jedál sedliakov na dedine na území Šarišskej župy v minulosti. Najmä jedlá, ktoré si tunajší ľud sám vytvoril tak, ako vlastný kroj, spev, tanec a ním svojrázne žil celé stáročia. Tieto jedlá boli zaiste výdatné, keďže v Šariši narástli udatní a silní muži, zdravé a krásne ženy a ľudia tu žili 90- 100 rokov normálne. Je však isté, že na kuchyňu Šariša mali vplyv aj iné kuchyne, s ktorými prichádzali Šarišania do styku. Mali naň v niektorých prípadoch susedné národy. Najväčší predsa mala vplyv kuchyňa maďarská, lebo sme za 1000 rokov boli s Maďarmi spojení, no pritom si vlastný charakter jedla Šarišania zachovali.  

Mysleli sme si azda, že kuchyňa a kuchárky z pánskych dvorov mali nejaký vplyv na kuchyňu sedliakov, ale to nebolo možné lebo kuchyňa pánov bola tajomstvom a produkty musel sedliak pánovi odovzdať, prinajlepšom predať, alebo v prirodzenej forme skonzumovať. Pritom všetkom aj u vlastných jedál šarišských sa niektore gazdinky lepšie vyznali a vyznamenali  a tieto sa stali kuchárkami pre rodinné a iné slávnosti v dedine ako napr. svadby, krstiny, kermeše a iné. A tieto ľudové kuchárky boli aj vážene v obci pre svoje umenie kuchárske.

V šarišskej kuchyni bol robený rozdiel medzi jedlami pre mužov a zvlášť pre ženy. Jedlá pre mužov boli vždy výdatnejšie a silnejšie, aj korením boli ostrejšie.  Ženy totiž vychovávali pre seba mužov silných a ostrých, ako oni hovorili kurážnych do tanca, spevu, bitky a lásky pre seba. To všetko mali ženy dobre uvedomené, premyslené a od matiek z pokolenia na pokolenie naučené!

Zdroj: Slovenská národná knižnica, Literárny archív, Fond A XXVI-CO-2/2005

STAVBA PECE

Stavba pece

Zvláštnu kuchyňu  nemali, ale na tento účel používali „prikľet“ , tj. väčšia predsieň, kde varili v lete na otvorenom ohnisku pod otvoreným komínom. Tiež tu bola aj pec pre pečenie chleba. V zime mali šporák s tzv. kobulu a tento zabral stavbou takmer ¼ miestnosti. Treba spomenúť, že v prikľece v otvorenom komíne sa údila slanina  a často ak na ohnisko kto vyskočil aj urezal si kus slaniny, najmä mládenci robili podobné huncútstva.

VYKUROVANIE PECE

Drevo na vykurovanie pece

Na dedine šarišskej všade v kuchyni sa používalo drevo na vytápanie pece i pekárnika. Dreva v Šariši bolo dosť, ale nie pre každého. Chudobný človek iba haluzie si doviezol na dvor, alebo žena na chrbte doniesla na zajdách. Podľa toho pravda aj jedlá sa pripravovali na  rýchlom ohni suchého haluzia  a len chlieb, alebo koláče sa piekli v peci  na hrubšom štiepanom.  Veľarazy doniesli drevo surové, tak ho bolo potrebné sušiť, alebo miešať so suchým.

Preto porekadlo o tom: Svatý Štefur hutorí, že surové drevo pri suchim zhorí...

NÁČINIA A RIAD V KUCHYNI

Dobové riady a náčinie
Dobové riady a náčinie

V šarišskej kuchyni nachádzali sa tieto potreby a pomôcky. Dort – veľká tabuľa k hneteniu cesta. Nie veľké korýtko kde sa cesto zaprávalo, ale aj hnietlo, potom „dušak“ pučiak na zemiaky, tarlo na drvenie surových zemiakov, sitko na osievanie múky, stupka na tlčenie maku, mažarik na tlčenie cukru, pipernik na tlčenie pipru, dušak na dusenie varených zemiakov,  mutefka na roztrepanie hustých tekutín, korýtka k pečeniu chleba, tepše na pečenie koláčov, kosák, alebo sekáč, to je ťažký široký nôž k rozrúbaniu kosti a podobne.

V kuchyni boli ďalej limbak, almarija, stôl, rám na taniere, denko na mäso, zbušek na mútenie smotany, dve gargaly, ľušof, obarlovik, žochtar, lyžka, mangľarka, lopatka na trepanki, pisty, kyjanky  k praniu, stolek na pranie, rajbačka, kadzik.

V kuchyni je podpecek kde dávali drevo pre šporák. Drevené veci sa umývali s ovsenou slamou, železné veci sa aj pieskom čistili, daktoré aj vápnom.

MÚKA

Pripravené cesto na vypracovanie

Grisová a hladká pšeničná múka bola použitá len na väčšie sviatky na koláče, rezance. Ináč varili len z tzv. strednej múky miešaného obilia. Chlieb sa piekol obyčajne zo žitnej- čiernej múky. Veľa rodín varili a piekli z čiernej múky aj ostatné jedlá lebo bola lacnejšia a prístupnejšia.  Ak nebolo dostať, alebo neboli peniaze na bielu, ani na čiernu múku, vtedy na domácom mlynku „ hurkáč“ zomleli si trošku jačmeňa, alebo kukurice a ten šrot preosiali a z jemnejšej múky varili, zo strednej piekli a hrubej varili na kuľašu. Domáce mlynky hrali dôležitú úlohu aj preto, že chudobnejšie rodiny nemali tak veľa obilia, aby si ho dali v mlyne zomlieť. Múku si aj vyrobili chudobné ženičky u bohatých sedliačok  a kedy akú doniesli takou aj varili, niekedy boli radi ak mali aspoň na zápražku.  Múku grisovú volali i mulka i dupľovaná mulka „ 0-00“ , potom bola hladká na varenie a chlebová.

VSÁDZANIE DO PECA

Vsádzanie chleba do pece

Pred vsádzaním pripravovaných jedál do pece každé pečivo sa poznačí na troch miestach prstom a prežehná „V mene Otca, Syna i Ducha svätého“. Takto sa prežehná vykúrená pec pred vsádzaním prvého chleba a keď sa pec uzavrie znovu sa prežehná. Pri vyberaní je gazdiná vzrušená, či bude  pečivo, alebo chlieb vydarený . Aby sa uspokojila, než by otvorila tiež urobí znamenie kríža na pec.